luni, 16 februarie 2009

Romania alege cu grija...

Sau ar fii trebuit sa postez titlul "Romania alege??!!"
Cred ca voi dedica o serie de posturi (daca tot nu am mai scris demult :p ) alegerilor din noiembrie 2008 si evidentelor efecte pe care le-au produs. Trecand peste interesul real pe care il am fata de acest subiect am convingerea ca va fi o incursiune interesanta in lumea managementului electoral din Romania...evit sa ma intreb si acum: "care management? care marketing? care electorat?"

Nu cred ca exista cu adevarat o cultura civica in Romania. Lasam frecvent imaginea unui popor mult prea cuprins de viata cotidiana, de marketingul economic sau tehnicile unei comunicari publice dezamagitoare. Ne lasam convinsi de un discurs populist sau de un lider-locomotiva cu valente de "Robin Hood", de o sacosa cu ulei si zahar (in special in mediul rural) sau un odorizant de masina cu un calendar branduit in culorile partidului.

Fac parte din cetatenii care nu au votat in aceste alegeri.  Si nu recunosc asta cu placere ci mai degraba cu dezamagire fata de propria-mi iresponsabilitate si cu revolta fata de lipsa unor mecanisme reale de incurajare a participarii la vot. Nu am votat pentru ca nu am putut, nefiind in localitatea de provenienta. Dar nu ma scuz, ar fi trebuit sa o fac, nu dintr-o incredere oarba in schimbarea produsa printr-un vot ci, din convingerea ca e dreptul meu, e obligatia mea, e sansa mea de a participa la decizie. 

Participarea aceasta insa nu ar trebui sa se limiteze la o zi, odata la patru ani, la un act de stampilare a unui buletin. Implica mult mai mult de atat dar mai ales presupune o constientizare a ceea ce inseamna sa fii "cetatean".

Dar despre asta poate voi scrie mai tarziu. Momentan ma limitez la a posta doua videoclipuri pe care le-am gasit interesante. Ma indoiesc totusi asupra efectelor reale pe care le-ar fi putut produce. Sunt mult prea high-tech pentru a rezona cu persoanele de varsta a doua si cu atat mai putin a treia, iar povestea este, poate, prea subtila pentru nivelul de intelegere al unui procent substantial din masa electorala.  



Am observat insa o interesanta asemanare intre design-ul "oamenilor" din cele doua clipuri si personajul central al StudentFEST 2005 cand, daca memoria nu ma inseala, motto-ul era "Esti liber sa faci ce iti spunem noi!"....sa fie aceasta asemanare o simpla coincidenta?!

Identitate StudentFEST 2005: